Par mums

Piecas izplatītākās kļūdas, iegādājoties lietotu automašīnu

Lietoto automašīnu tirgus Latvijā un Eiropā ir plašs, iespēju ir daudz un dažādas — meklēt
sludinājumu portālā, pasūtīt no Vācijas, pirkt no paziņām vai meklēt pie dīlera. Lielākais
pieprasījums Latvijā ir pēc lietota 5–7 gadus jauna auto, kura vērtība svārstās no 10 000 līdz
12 000 eiro.

Kā nenopirkt kaķi maisā un kā veiksmīgāk orientēties, izvērtējot lietotu auto piedāvājumus,
konsultē WESS Motors Mazlietotu automobiļu tirdzniecības nodaļas vadītāja Linda Ķīse.

Neskati vīru pēc cepures un auto pēc izskata
Maldīgi ir domāt, ka, paskatoties uz automašīnu, varēsi nekļūdīgi noteikt vai nojaust, cik labā
tehniskā stāvoklī tā ir vai cik liels ir tās patiesais nobraukums. Automašīna, kura gadiem
braukta pa autostrādēm Eiropā, noteikti izskatīsies labāk, nekā ar līdzīgu nobraukumu savu
dzīvi pavadījusi Latvijā, taču dzinēja nolietojums šīm automašīnām būs identisks un attiecīgi
arī iespējamās sekas, tomēr pēc izskata to noteikt nebūs iespējams. Arī testa izbrauciens
nesniegs pilnu informāciju par plānoto pirkumu. Lietotu auto pirms iegādes noteikti
nepieciešams pārbaudīt. Labāk atstāt pārdesmit eiro servisā, lai pārliecinātos par auto
tehnisko stāvokli, nekā pirkt kaķi maisā un, iespējams, ciest daudz lielākus zaudējumus jau
pārredzamā nākotnē. Šajā ziņā laika un nervu ietaupījums iespējams, pērkot auto pie
autorizēta dīlera, jo dīlera auto placī nonāk automašīnas ar CSDD un rūpnīcas datubāzē
pārbaudītu vēsturi un labā tehniskā stāvoklī. Ja automašīnai bijuši nepieciešami remontdarbi,
tie visi ir veikti un tiek uzrādīti potenciālajam pircējam.

“Tikko no Vācijas” vairs nav kvalitāti un izdevīgumu apliecinošs arguments. Pašreizējā
tirgus situācija liecina, ka automašīnu cenas Vācijā ir augstākas nekā Latvijā. Ja pārdevējs
piedāvā no Vācijas atvest un pārdot auto par lētāku cenu nekā Latvijā brauktu tādu pašu
automašīnu, jābūt uzmanīgam — tā lielākoties būs automašīna ar kādu būtisku defektu, kuru
pārdevējs vēlas noklusēt. Visticamāk, tā jau reiz ir cietusi nopietnā avārijā, norakstīta, tad
sataisīta un nonākusi auto tirgū otrreiz, vai arī ar lielu nobraukumu, kas tiek slēpts, viltojot
odometra rādījumu. Pirmajā gadījumā pircējs sevi pakļauj nopietniem drošības riskiem,
otrajā gadījumā auto nodiluma pakāpe ir stipri lielāka nekā solīts. Proti, jārēķinās ar īsāku
atlikušo automašīnas dzīves ciklu un arī ar drīzu nepieciešamību mainīt dārgas automašīnas
detaļas. Beigu beigās it kā izdevīgais pirkums vairs nemaz nav tik izdevīgs.

Uzticamības pārbaudi neiztur arī no citām Eiropas valstīm ievestās automašīnas. Piemēram,
no Itālijas un Francijas mašīnas Latvijā nonāk ļoti sliktā stāvoklī, jo auto īpašnieki šajās valstīs
tradicionāli izturas nevērīgi pret saviem auto — tās ir nekoptas, apskrambātas dažādos sīkos
CSN. Ļoti jāuzmanās, iegādājoties no šīm valstīm ievestus hibrīdauto. Tās ir kalnainas zemes,
kurās, lietojot hibrīda automašīnu nepareizā režīmā, baterija tiek pārlādēta, un tās mūžs,
iespējams, ir īsāks nekā hibrīdauto, kas pārdots un braukts Latvijā.

Skopais maksā divreiz. Atnākot pie dīlera un aplūkojot mazlietoto auto piedāvājumu, pircēji
nereti iebilst, ka līdzīga automašīna sludinājumu portālā maksā pārsimt eiro lētāk. Tomēr pie
dīlera iegādājamai automašīnai cena nav izdomāta no zila gaisa. Automašīna ir labā tehniskā
kārtībā, braukta Latvijā, ar pārbaudītu vēsturi. Ja automašīnai ir bijis nepieciešams veikt kādu
detaļu nomaiņu, tas ir ticis izdarīts, un nekādi nepatīkami pārsteigumi, šādu auto
iegādājoties, nav gaidāmi. Ir auto ražotāji, kas piedāvā garantiju arī lietotiem auto.
Piemēram, iegādājoties lietotu auto pie dīlera Toyota Plus programmas ietvaros, tie ir Toyota
tehnisko pārbaudi izgājuši auto, kuriem ražotājs piedāvā 12–18 mēnešu garantiju un palīdzību
uz ceļa visu garantijas periodu. Vienmēr ir vērts apsvērt, vai dažu simtu ietaupījums
iegādes brīdī nepārvērtīsies vairāku simtu vai tūkstošu izdevumos pirmā gada laikā. Auto
izvēlamies ar sirdi, bet iegādājamies tomēr ar prātu.

Dīzelis ir izdevīgāks! Vai tiešām? Iegādājoties automašīnu, pakļaušanās stereotipiem vai
vadoties pēc draugu un paziņu pieredzes, var izrādīties kļūdains virziens. Latvijā ar gadiem
iesakņojušies spēcīgi stereotipi attiecībā uz pieņēmumiem par izdevīgāko dzinēja tipu. Dīzelis
ir izdevīgs, benzīns ir dārgs, bet hibrīds kaut kas svešs, nesaprotams un ar īsu ekspluatācijas
mūžu. Patiesībā vispareizāko izvēli izdarīsiet, ja izvērtēsiet savus auto izmantošanas
paradumus un paredzamo kilometrāžu, kuru grasāties veikt ar automašīnu gada laikā.
Mašīna ar dīzeļa dzinēju patiesībā ir izdevīga, sākot ar 30 000–40 000 km nobraukumu gadā
un arī tikai tad, ja tie tiek veikti ārpus pilsētas. Hibrīda piedziņa savukārt ir ļoti izdevīga, ja
mašīnu izmantojat, galvenokārt braucot pilsētvidē. Jāpiemin, ka hibrīdauto ir krietni videi
draudzīgāks, tādēļ to atbalsta arī valsts, samazinot auto ekspluatācijas nodokļus. Ir vērts
konsultēties ar pieredzējušu auto ekspertu, kas zinās ieteikt tieši jums piemērotāko un
izdevīgāko auto.

Arī otrreizējai auto tirgus vērtībai ir nozīme. Kā zināms, autobraucējs ir laimīgs divreiz —
dienā, kad auto nopērk, un dienā, kad to pārdod. Pirmajā dienā ieteicams domāt arī par to
otro dienu. Automašīna ir vērtīgs pirkums, kuras vērtība diemžēl strauji krīt. Tādēļ ieteicams
iegādāties auto marku, kurai paredzama augsta otrreizējā tirgus vērtība. Šo vērtību
galvenokārt nosaka pieprasījums. Ja pieprasījums pēc konkrētās markas vai auto modeļa ir
augsts, arī tās vērtība būs lielāka. Toyota Latvijā ir viena no markām, kas, pateicoties tās
izdevīgajai cenas un kvalitātes attiecībai, zīmola reputācijai un izturībai uz Latvijas ceļiem,
labi saglabā savu vērtību.